Crowdfunding update: "Niet gehaald, wel verrijkt"

Het is bijna gek om deze update te schrijven. Want hoewel we het (geld)doel van de crowdfunding niet hebben gehaald, voelen de afgelopen weken toch als één grote win.

In deze update lees je de praktische kant: wat gebeurt er met het gedoneerde geld en met de winactie / loterij? En ook de inhoudelijke kant: waarom toch één grote win? En wat betekent deze uitkomst voor Shine Festival?

Doelbedrag niet behaald

De teller is vrijdagavond, 10 oktober 2025, om 23:59 gestopt op €11.292.

Benodigd was €110.000,-. Om de donaties te mogen ontvangen moet er minimaal 80% van het doelbedrag worden opgehaald, en dat is helaas bij lange na niet gelukt.

Was het doelbedrag te hoog?

Dat kunnen we op twee manieren bekijken:

Ja. Het was hoog voor een crowdfunding alleen. In het voortraject kregen we al de waarschuwing dat dit, op basis van ervaring met vergelijkbare campagnes, een flinke uitdaging zou worden. Om de aandacht van zóveel mensen te trekken, tussen al hun drukte en andere prioriteiten door, vraagt veel.
Nee. Het was precies goed. Want dit was het eerlijke minimale bedrag dat nodig is om Shine Festival 2026 echt te kunnen realiseren. Een lager doel zou misschien haalbaarder zijn geweest, maar niet realistisch. Door de lat op het juiste niveau te leggen konden we volledig achter dit bedrag en dus achter onze missie staan.

Wat gebeurt er met het gedoneerde geld en de winacties?

Iedereen die heeft gedoneerd krijgt het bedrag automatisch teruggestort door Voordekunst. Dat hoort bij het karakter van crowdfunding en daar waren we vooraf van op de hoogte.

Dit betekent voor ons dat we geen gebruik kunnen maken van het bedrag dat er nu op de teller staat. Wil je jouw eerdere bijdrage alsnog inzetten om onze missie te ondersteunen? Dan kun je jouw donatie alsnog overmaken op onze rekening. Dat kan via deze link.

Het is ontzettend jammer dat alle mooie prijzen die onze partners beschikbaar hebben gesteld, nu niet kunnen worden verloot. De winacties waren namelijk gekoppeld aan het behalen van het doelbedrag.

We willen alle partners hartelijk bedanken voor hun betrokkenheid en bijdragen. Dankzij jullie konden we de campagne extra aantrekkelijk maken.

Wat betekent dit voor Shine Festival 2026?

We hebben nu, op korte termijn, niet genoeg geld opgehaald om direct aan de slag te kunnen met Shine Festival 2026. De crowdfunding was een middel voor het doel om een stevige fundering te bouwen voor Shine Festival, zodat dit toekomstbestendig, gezond en duurzaam kan bestaan. De crowdfunding bleek voor nu helaas niet de manier. Maar het was verre van zinloos. De crowdfunding heeft ervoor gezorgd dat we nu met nieuwe partijen aan tafel zitten. In die zin ligt de toekomst open, wie weet wat het brengt? Ook voor ons is de concrete invulling nog onduidelijk. Maar onze missie, die is helder.

Wat de crowdfunding ons heeft opgeleverd

We schreven het al bovenaan, het is bijna gek om te zeggen dat het ‘doel niet is behaald’ van de crowdfunding. Want op een bepaald niveau is er juist zoveel meer gebeurd dan we hadden kunnen voorstellen. Zo is er in deze afgelopen 35 dagen helderheid, verdieping en verbinding ontstaan. Zowel intern als extern. We nemen je er in mee:

De missie is nóg scherper en zichtbaarder

Doordat we actiever bezig zijn geweest met ons verhaal te delen, zowel in gesprekken, presentaties, pitches en content, werden we ook elke keer een stukje scherper in onze messaging. Waarom doen we wat we doen, wat is belangrijk om mee te geven en op welke kernwaarden willen we ons focussen. We zoomden in op hoe we willen dat onze bezoekers zich bij onze concepten voelen, en hoe we dat vertaald en uitgelegd krijgen.
Dit is een proces wat gaande blijft, maar doordat ons verhaal steeds verder doorontwikkelt, helpt dit ook in toekomstige gesprekken met potentiële partners.

Verbinding met de community

Het sociale effect, de impact op een ieders leven, dat is waarvoor we het doen. We hebben in de afgelopen weken zoveel enthousiaste mensen gesproken, die mee wilden helpen, brainstormen, hun steun betuigden, in gesprek gingen om anderen te vertellen over onze crowdfunding, challenges organiseerden, donaties deden in welke vorm dan ook. We hebben opnieuw gevoeld hoe belangrijk het bestaan- en uitbreiden van meer sociale dansgelegenheid is en we voelden ons in deze missie gedragen.

Daarnaast zijn we op andere manieren in gesprek gegaan met een aantal van jullie, door middel van kleine interviews bij Striktly en Mama Juana. We hebben op beeld vastgelegd wat dansen voor jullie betekent, waarom Striktly en Mama Juana zo bijzonder zijn, en waarom jullie er graag komen. Dit kan ons ook weer helpen om onze missie verder te verspreiden, in onze gesprekken met fondsen en natuurlijk om anderen te inspireren. Zodat we nog meer impact kunnen maken met plekken waar mensen zich veilig en thuis op en rond de dansvloer voelen.

Nieuwe lange termijn connecties

Afgelopen weken hebben we om tafel gezeten met allerlei geweldige partijen. Mensen die ervaring hebben met het organiseren van festivals, ondernemers, fondsen, Cammy at zelfs een taartje met de burgemeester! Iedereen heeft op hun eigen manier met ons meegedacht vanuit hun eigen expertise, wat voor ons ontzettend waardevol is. We mogen op deze manier leren van de kennis en meevaren op de inzichten van mensen die al langer het klappen van de zweep in de festival- of maatschappelijke branche kennen. Dit zorgt voor een ontzettende level-up voor ons als ondernemers, en bespaart ons een boel uitzoekwerk of ‘het wiel uitvinden’. Ook zijn er gesprekken met partijen waarmee wordt onderzocht of er een lange termijn partnership kan ontstaan. Dingen die nooit op ons pad zouden zijn gekomen zonder de crowdfunding.

Dankjewel aan iedereen die heeft bijgedragen, gedeeld, gesteund of simpelweg geloofd. Het doelbedrag is niet behaald, maar de basis voor Shine Festival is sterker dan ooit.